Nieuw onderwerp beginnen

Overshoot van 5gr.

Bij het overgaan van nacht- naar daginstelling had ik vanmorgen een overshoot van 5graden!

Ik heb de TS nog maar enkele dagen, maar de overshoot is groter dan voorgaande dagen.

Nog even geduld hebben?

png

De TS heeft zo te zien nog geen enkele keer de kans gekregen om zelfstandig op te warmen en het aanwarmproces aan te leren. Als je instelt dat de kamer om 07:30 warm moet zijn dat schiet de oranje lijn pas om 07:30 naar boven toe maar is de blauwe lijn al ruim van te voren (bv. vanaf 07:00 uur) begonnen met een stijgende lijn in te zetten: het aanwarmproces. Als het goed is moet de oranje en blauwe lijn dan om 07:30 bij elkaar komen.
De overshoot lijkt mij eerder een ander probleem, maar wat... kan ik niet zo 1-2-3 zeggen.
Ik lees toevallig ergens anders: De ThermoSmart neem de vijf laatste aanwarmingen om de vervroeging te bepalen. Als er minder dan 5 metingen zijn wordt de vervroeging helaas niet meegenomen, en is dit inactief. Nadat dit is ingeleerd blijft dit lopende gemiddelde elke keer opnieuw berekend worden

Overshoot: zou het kunnen dat je een blok van bv. 30 graden hebt geprogrammeerd? Dat je, nadat het bij 24 graden wel heel warm werd, dacht van 'jeetje!' en het blok verwijderd hebt? Dan is het blok niet zichtbaar in de oranje lijn maar is de piek van de blauwe lijn wel een verklaring dat er werd aangewarmd.

Ik heb nu gelukkig geen last meer van overshoots en de TS begint nu ook vroeger met opwarmen en is nu net iets later op gewenste temperatuur.

De overshoot vond plaats nadat mijn vrouw de temp handmatig verhoogd (20gr) had even voor 6 uur.

Ongeveer een half uur later werd setpoint verlaagd naar 19 gr. door IFTTT/geofencing (ik kwam thuis uit nachtdienst). Rond die tijd is programma gepauzeerd en op minimum temp gezet (1`2gr)....waarom en hoe weet ik niet...maar dat gebeurd bij mij wel eens bij "bloksprongen" (gelukkig steeds minder).

Ik heb toen het programma weer geactiveerd (SP 19gr) en toen is de TS flink doorgeschoten.

Ik zal er maar van uit gaan dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is....

Wanneer je voor een bloksprong de temp op manueel zet, gaat de TS dan na de bloksprong weer gewoon verder met programma? Dat deed mijn iSense wel....

Iets te vroeg gejuicht...

Vanmorgen weer een fikse overshoot: 7 graden!

Er was op dat moment niemand thuis.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het zonnetje ook warmte inbracht....maar daar zou een regelaar toch mee om moeten kunnen gaan.

png

Het zou kunnen zijn dat het zonnetje precies op de TS schijnt rond die tijd...maar ik kan nu even niet in mijn gasmetergegevens kijken, want Qurrent heeft een grote update (e-meter, gasmeter en zonnepanelen hangen aan de Qbox)

Ik weet ook niet meer of het afgelopen zaterdag (vorige overshoot) ook zonnig was.

In dit soort gevallen zou het erg prettig zijn wanneer de modulatiegegevens inzichtelijk zijn....

Vanmorgen weer een overshoot en het was het zonnetje!

Aanmelden of registreren om een reactie te posten