Nieuw onderwerp beginnen

CV pomp blijft lopen

Goedendag,
ik heb een vraag over het blijven lopen van mijn pomp. Ik heb vloerverwarming, een Thermosmart en een HRC30 ketel van Bosch. Mijn pomp van de ketel blijft de hele dag door lopen. Ook als geen warmte vraag is ('s nachts bijvoorbeeld). Ik heb in de ketel de na draaitijd op 5 minuten gezet en op pompschakeling op stand 2. Ondanks dit blijft de pomp maar lopen. Ik heb gisteren de thermostaat eens uitgezet (stekker eruit). De pomp stopt dan met lopen. Daarna thermostaat weer aangezet. De pomp blijft dan uit, maar na 3 uur (wederom zonder enige warmte vraag) gaat de pomp weer lopen en blijft lopen. Blijkbaar krijgt de ketel een opdracht van de thermostaat. Ik heb diverse fora afgelopen om te achterhalen wat dit kan zijn, maar tot dus ver zonder succes.
Graag een reactie.
mvg Ralph

Beste Ralph,

Loopt de pomp nog steeds zonder dat je daar de noodzaak van ziet? Zo nee, wat was de oplossing?

Groet, Kodjo

Ik heb de zelfde CV ketel ( Bosch 30 HRC), geen vloerverwarming, alleen radiatoren.

De TS houd de temperatuur keurig constant en Wi-Fi problemen doen zich niet (meer) voor.

Dat is allemaal prima.

Maar sinds we de TS hebben aangesloten blijft de pomp bij ons ook continu lopen, ook als er b.v. de hele nacht geen warmte wordt gevraagd en de ketel ook niet aangaat blijft de pomp continu lopen.

De schakelstand van de Bosch 30 HRC staat ook bij ons op stand 2.

In dien er een oplossing voor is gevonden dan hoor ik dat graag, anders wil ik graag een of meer suggesties op uit te kunnen proberen.

Vriendelijke groeten,

F. Ruyter.

Op 8 januari kreeg ik een bericht dat de firmware op mijn TS was aangepast. In eerste instantie maakte dit geen verschil. Nu kan ik via mijn domotica (Homewizard) dat de pomp afgelopen twee nachten niet meer gedraaid heeft. Vanochtend vroeg (14 jan 6.30uur) ben ik gaan luisteren bij mij CV en de pomp stond inderdaad stil.

Ik ga er maar vanuit dat de aanpassing van Thermosmart iets heeft uitgehaald, want hiervan draaide de pomp dag en nacht door. @Frits ik weet niet wat of je wat aan deze informatie hebt, maar wellicht dat Thermosmart op dezelfde wijze jouw probleem kan oplossen.

Hallo Ralph,

Bedankt voor deze info.

Ik ga het vragen.

Sinds enkele dagen heb ik een vergelijkbare storing: pomp blijft continu lopen, ook als er b.v. de hele nacht geen warmte wordt gevraagd. Bovendien slaat cv 's nachts uit zichzelf aan en keert de installatie niet terug in de ruststand.

Een ticket is aangemaakt.

Ik hoor graag of iemand al een oplossing heeft.

Groet, Harry

Ik herken dit probleem. Weliswaar heb ik een nefit vr-c ketel. Maar de pomp blijft bij ons in de nacht ook geregeld doordraaien. Wij hebben in onze ketel ook een kleine boiler zitten (2ltr) deze stookt de ketel tussentijds bij om hem op temperatuur te houden. Echter nadat de thermosmart om 2200 uur zijn programma klaar heeft en dan naar 15 graden gaat. Begint de thermosmart en de ketel elkaar te prikkelen. Ketel stookt 30 seconde. Ga dan hier van uit dat het voor de boiler is. Dan doet de connector van de thermosmart klik. Dan hoor de de pomp draaien. Verwarmingen worden een beetje lauw pomp gaat weet uit. Even rust Cv gaat weer even verwarmen 30 seconde. Dan weer klik van de thermosmart pomp gaat weer draaien. En zo gaat dat door. En als ik het zat ben trek ik de stekker eruit. Pas geleden hadden we voor de ketel weer zijn jaarlijkse service beurt. Hier goed na laten kijken. Driewegklep werkt perfect. Verbranding is goed. De monteur opperde dat misschien de connector van de thermosmart niet juist werkte. Weet alleen niet wat ik hier mee kan. Iemand ideeën? Groet, Marcel

Beste Marcel,

De problemen met de Bosch HRC30 zijn verholpen, die werden veroorzaakt door een slechte implementatie van OpenTherm in de Bosch. Jouw CV-ketel heeft geen OpenTherm maar aan/uit. Als je een probleem ervaart heeft dit dus een andere oorzaak. 

Er is tussen de CV-ketel en de ketel interface (connector zoals jij dat noemt) geen 2 richting verkeer. De ketel interface is slechts een schakelaar die om gaat als er warmtevraag is. Als je het idee hebt dat de ketel de ketel interface "prikkelt" dan kan dat natuurlijk wel zo zijn: Dan heb je last van elektromagnetische storing. Een oplossing zou kunnen zijn om de adapter van de ThermoSmart op een andere groep dan de ketel te plaatsen en/of de ketel interface verder van de ketel te plaatsen.

Als je verder nog hulp wilt kan je beter een mail sturen naar support@thermosmart.nl

Groet, Kodjo

1 persoon vindt dit leuk
Beste Kodjo, Thanks voor de snelle reactie. Iets waar wij niet over hebben na gedacht. Hebben idd de connector op dezelfde groep zitten als de Cv ketel. Laat zo zeggen zit in dezelfde stopcontact. We gaan het proberen en hopen dat het dan is opgelost. We hebben trouwens een Nefit economy VR ketel. Groet, Marcel de Bos
Aanmelden of registreren om een reactie te posten