Nieuw onderwerp beginnen

Nefit ecomline hr excellent

Na lang wikken en wegen gekozen voor thermosmart en nu kom ik er achter dat mijn ketel om met thermosmart via OT te kunnen moduleren een Nefit conversie apparaatje nodig heeft (de Easy connect adapter) Als ik dat ding nu aanschaf, kan ik dat dan plaatsen in plaats van de ketelinterface, die ik bij mijn thermosmart geleverd heb gekregen?

Ik heb dezelfde omstandigheid.

En dus dezelfde vraag.

MvG.

Inmiddels heb ik de easy connect, al van alles geprobeerd, maar het is me nog niet gelukt de systemen met elkaar te laten praten. Ik betreur het nu dus zeer, dat ik als smart oplossing niet voor de moduline easy van  Nefit heb gekozen, nu zit ik met een dwaze aanschaf.( Een heel leuke smart thermostaat, maar met een ouderwets, gasverslindend aan/uit systeem op een ketel die ontworpen is om mooi te moduleren). 

Weer eens heel hoopvol van alles uitgeprobeerd, maar nog geen resultaat. Zeg Lex, lekker veel reactie en support krijgen we hier hè. Het leuk mij zo'n leuke club. Denk dat ik die thermosmart met een paar tientjes verlies op marktplaats ga proberen te dumpen en dan alsnog aan de gang met de nefit easy.

Ik ben helemaal niet zo'n mopperaar, maar dit is echt balen.

Hieronder mijn communicatie met Nefit, wel in omgekeerde volgorde.

Beste Jacqueline, ik heb opnieuw gelezen wat Easy connect adapter inhoud.

Daarbij kom ik tot de volgende dingen/zaken:

1. De Nefit Easy thermostaat is een OpenTherm thermostaat.

2. De Nefit EcomLine HR Excellent komt voor op de aan te sluiten compatibele ketels.

3. ThermoSmart en de Nefit Easy thermostaat zijn beide OpenTerm thermostaten.

4. De ThermoSmart bestaat uit de thermostaat zelf en een ketelinterface.

Waarom zou mijn idee (de Easy connect adapter tussen de ketelinterface van ThermSmart en de Nefit EcomLine HR Excellent) dan volgens u niet kunnen?

MvG, Lex Molenbroek.

Geachte heer Molenbroek,

De Easy connect adapter is speciaal ontwikkeld voor de Nefit Easy thermostaat. De Easy thermostaat kunt u met deze Easy connect adapter aansluiten op uw Ecomline toestel.

Ook is deze adapter ontwikkeld voor het omzetten van het Opentherm naar EMS protocol van de Nefit ketels. Echter uw ketel kent dit EMS protocol ook niet, en is het dus niet mogelijk om Opentherm thermostaten aan te sluiten op de Ecomline toestellen.

De ThermoSmart kan werken via het opentherm protocol, dit kan dus niet met de Ecomline.

De ThermoSmart kan ook werken via aan/uit protocol, echter is dit technisch gezien niet mogelijk met de Ecomline toestellen omdat de ThermoSmart geen eigen (batterij) voeding heeft.

U zult dus moeten kijken naar een ander type thermostaat. Als het om een internet thermostaat gaat dan heeft u de mogelijkheid uit:

- Een moduline Easy met Easy connect adapter

- Een aan/uit thermostaat van een willekeurig ander merk. Deze dient een potentiaal vrijschakelend contact te hebben, dus spanningsvrij en batterijvoeding (bijvoorbeeld Toon aan/uit).

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jacqueline Kooiman

Consumentenservice

Van: Lex Molenbroek [mailto:mollex@casema.nl]

Beste Jacqueline Kooiman, dat klopt en weet ik.

Maar wat is dan jullie "Nefit Easy Connect Adapter"?

Moet ik dat als klant jullie aangeven?

Kan ik van jullie (Nefit) vernemen of dat mogelijk is in combinatie met de ThermoSmart?

MvG, Lex Molenbroek.

Geachte heer Molenbroek,

Dat is helaas niet mogelijk. De Ecomline Excellent kan niet overweg met het Opentherm protocol.

Met vriendelijke groet,

Jacqueline Kooiman

Consumentenservice

Verzonden: dinsdag 10 november 2015 18:42

Aan: Consument Nefit (TT/SNL-ASA)
Onderwerp: Nieuwe contact aanvraag

Beste,

Vraag

Ik heb een Nefit EcomLine HR Excellent. Vraag is: Hoe kan ik op deze Nefit ketel een OpenTherm Thermostaat aansluiten? Ik denk aan het aanschaffen van een ThermoSmart. Dank voor uw antwoord. MvG, L. Molenbroek.

Laatste antwoord van Nefit op mijn vraag Nefit Easy Connect Adapter:

Geachte heer Molenbroek,

1. De Nefit Easy thermostaat is geen OpenTherm thermostaat

2. Deze vraag begrijp ik niet

3. ThermoSmart kan aangesloten worden via het Opentherm protocol of via aan/uit, de Nefit Easy niet.

4. Hoe de Thermosmart er verder uitziet kan ik u niet zeggen.

De Easy connect adapter is ontwikkeld voor de communicatie tussen de Nefit Easy thermostaat en:

- Nefit Cv toestellen vanaf 1995 met een UBA 1 of UBA 1,5

- Nefit cv-toestellen met Opentherm protocol

- Cv-toestellen met opentherm protocol van andere merken.

Als u de Thermosmart thermostaat aan wilt sluiten op uw Ecomline toestel, dan kan dat alleen en uitsluitend via het aan/uit protocol.

DUS NIET mogelijk !!!!!

Easy connect moet ook werken met econlime classic, ecomline economy en ecomline excellent.
http://www.nefit.nl/consument/service/easy/is_easy_geschikt_voor_mij/easy__connect_adapter_whitelist/easy_connect_adapter_whitelist

Logisch dus dat je een thermosmart via een easy connect op één van deze ketels aan wil sluiten. Helaas heb ik een ecomline classis HR uit 2003 (dus wel in het lijstje van Nefit) en maakt de Easy Connect geen verbinding met de ketelinterface (easy connect blijft wachten op verbinding en thermosmart geeft het na een minuut op en schakelt over naar aan/uit). Maar als een andere ketel aan de achterzijde van de easy connect zou hangen dan zou deze de verbinding wel moeten maken? Raar....

Op het forum van Toon hebben ze dit twee jaar geleden als gepost (helaas vandaag pas gezien):
Dus ik kan het iedereen aanbevelen die onderstaande Nefit ketel heeft (deze info heb ik ontvangen van Nefit, wij dus zijn niet aansprakelijk mocht het toch niet werken, zeg het er maar even bij want straks heeft Nefit een foutje gemaakt en dan ben ik de klos, LOL):
Nefit TopLine (alle type Topline Single, Topline Compact, Topline AquaPower)
Nefit TrendLine
Nefit ProLine
Nefit BaseLine
Nefit SmartLine (alle type Smartline HR, Smartline HRC, Smartline Basic)
Nefit EcomLine Elite
De converter is niet geschikt voor type Ecomline Classice/Excellent, Ecomline Economy, Economy HR(C), Economy VR(C), Turbo en overige Nefit types.

Staat nu ook verwerkt op
https://support.thermosmart.nl/support/solutions/articles/6000061052-werkt-de-thermosmart-ook-met-nefit-ketels-

Mijn volgende ketel wordt denk ik geen Nefit meer... Ze missen de boot als iedereen standaardiseert op één protocol en ze onduidelijk blijven communiceren over hoe ze dit protocol ondersteunen.
Elders op dit forum gepost: Hallo, Ik ben momenteel de Nefit easy connect adapter aan het testen op een Nefit Ecomline HR Classic van 2002. Als ik hier de Thermosmart op aansluit krijgt de thermosmart geen verbinding met de easy connect omdat deze het ET protocol ik hebben. Daarom heb ik in overleg met de CV leverancier hier (Schoonderbeekmin in Nijkerk) een testje lopen door op de easy connect de Opentherm converter aan te sluiten. Ik kan nu alvast vertellen dat dit er erg hoopgevend uitziet. Heb vandaag gevraagd of de Smarttherm gereset kan worden en opnieuw in kan gaan leren zodat ik kan zien of de keten communiceert. Wordt vervolgd.
Aanmelden of registreren om een reactie te posten