Nieuw onderwerp beginnen

Hoe lang duurt het initieel 'leren' van de ThermoSmart?

Momenteel zie ik het gedrag zoals in bijgevoegd bestand. De kamertemperatuur wordt op dit moment te laat gehaald, overschiet toch wel redelijk wat en is daarna niet echt stabiel.

MIjn ThermoSmart is nog redelijk nieuw, dus het leren is nog klaar neem ik aan? Voor het gemak ga ik er van uit dat dit vanzelf goed komt, maar ik was benieuwd hoe lang zo iets duurt en of dit verwacht gedrag is (bv de eeste dagen, week of maand). 

Omdat ik er op het forum niets over kon vinden dit topic ook ter referentie gemaakt, maar het past niet helemaal onder 'Rapporteer een probleem' denk ik. Mogelijk, als er een antwoord is, kan het naar tips en tricks?

png

1 persoon heeft dit probleem

Ik had dit ook tot een week na installatie. Na ongeveer een kleine week begon de TS voor de start van een nieuw programma op te warmen.

De temperatuur schiet nog wel eens door, maar hooguit een halve tot hele graad. Mijn vorige thermostaat (Honeywell Chronotherm 3) had deze schommelingen ook, alleen kon je dit niet controleren. Nu zie je alle schommelingen in de grafiek..

JPG

Ik verbaas me het meeste over het niet-eerder-starten, dat had ik wel verwacht sneller 'geleerd' te zijn? Ben in ieder geval erg benieuwd wat de officiële verwachting is van de leer-tijd.

De schommelingen zijn wel wat erger nu, ik kon ze hiervoor namelijk wel controleren (domoticz ;) )

Hmm, weinig reactie op het eigen thermosmart support forum helaas? Gelukkig wel op tweakers, waar het volgende staat.

De ThermoSmart neem de vijf laatste aanwarmingen om de vervroeging te bepalen. Als er minder dan 5 metingen zijn wordt de vervroeging helaas niet meegenomen, en is dit inactief. Nadat dit is ingeleerd blijft dit lopende gemiddelde elke keer opnieuw berekend worden 

De TS heeft dus 5 keer 'aan staan' nodig om uberhaubt eerder te beginnen kennelijk.

bron: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45195671#45195671

@Nanne: Dat klopt inderdaad. Dit geld voor het eerder opstarten van de ketel om de gewenste temp op de geprogrammeerde tijd te halen. 

Waar je het topic mee begon is het voorkomen van overshoot. Dit gebeurd sneller; een keer een goede temperatuursprong (meer dan 1,5 graden) is genoeg. Er zijn nog meer parameters die kunnen verhinderen dat de TS inleert maar meestal is het in 1 of 2 ochtenden wel gepiept.

PS: Sorry dat we niet snel reageren. Tijd is beperkt helaas...

De TS heeft inmiddels bijgeleerd inderdaad. Hij is nu wel erg enthousiast (nu bijna een half uur te vroeg warm), maar ik zal eens aanzien of dat nog weer bijtrekt.

Ik hoop dat mijn TS zich ook een beetje gaat inleren. De combinatie van niet op de juiste tijd op temperatuur en de wisselende temperaturen (tot 1,5 graad) voelen niet behaaglijk aan. Laat staan als het echt koud wordt. De TS regelt nu twee weken.

docx
(79.3 KB)
Hier het zelfde probleem, hij hangt nu bijna 2 weken en iedere keer dat de temp. verhoogd wordt door het programma, schiet hij 1 tot 1,5 graad door. Ik verwacht dat de TS ondertussen toch wel door heeft dat ik voldoende capaciteit heb om het huis op te warmen. Ook de buiten temperatuur is de afgelopen periode niet heel wisselend, dus dit zal ook geen probleem mogen zijn. Tevens verwacht ik van een OT dat hij pulserend opwarmt . Ik heb de inruk dat hij nu gewoon blijft opwarmen tot hij de gewenste temp. heeft e dan pas uitschakelt. (Dat verklaart mijn inziens ook waarom hij zo erg door schiet)
IMG0074.PNG
(419 KB)

Beste Jorrit,

Ik heb de regeling iets aangepast. Als je nog overshoot ervaart stuur dan even een mail naar support@thermosmart.nl

Kodjo

Aanmelden of registreren om een reactie te posten