Nieuw onderwerp beginnen

HR-ketel blijft 's nachts verwarmen

Ondanks dat ik de ThermoSmart vanaf 23.00 uur op 15 graden heb ingesteld, blijft de HR-ketel (Nefit Ecomline Excellent) verwarmen en blijft het de hele nacht 20 graden. Hoe kan dit?

5 personen hebben dit probleem

Ik heb een vergelijkbaar probleem als Martijn. Ook is de temperatuurregeling sinds enkele dagen erg onnauwkeurig en is er een temperatuur overshoot van 1.5 graden na een verhoging in het programma. Dit terwijl ik de laatste weken juist de indruk had dat de regeling was verbeterd t.o.v. voorheen. De temperatuur was zeer constant en de overshoot verwaarloosbaar (update geweest?). Wat is er nu gebeurd?

@Marco:

Bij jouw blijkt iets verkeerd ingeleverd te zijn. Ik heb, omdat je aangaf in het verleden tevreden geweest te zijn, de oude waardes nu weer terug gezet. Overshoot moet opgelost zijn.

@Martijn:

Als je me laat weten wat je email adres is waarmee je inlogt kan ik je verder helpen. Het kan in jouw geval ook zijn dat je driewegklep stuk is. Als je warm water tapt, worden je radiatoren dan ook warm?

Mijn emailadres is martijn@heitink.eu Op je vraag kan ik geen antwoord geven, aangezien de verwarmingen de hele nacht warm blijven. Ik heb wel gewoon ingesteld dat 's nachts het tapwater op energiezuinig staat. Gisteravond om 0.00 uur heb ik de interface van de stroom gehaald en opnieuw aangezet. Vanochtend de temperatuur handmatig via mythermosmart.nl op 5 graden gezet en hele dag weggeweest. Temperatuur bleef de hele dag rond 18,5 graden schommelen. Toen we rond 19 uur vandaag thuiskwamen, waren de radiatoren lauwwarm. Toen thermostaat weer op automatisch weekprogramma gezet (20 graden).
jpg
(98 KB)

Beste Martijn,

Zoals uit je bijlage blijkt reageert de kamer temperatuur wel op het programma. Dat de radiatoren warm blijven komt naar mijn mening 99% zeker van een stukke driewegklep. De warmte die de CV ketel maakt om je tpawater op temperatuur te houden lekt zo je huis in. Dat hielt de kamertemperatuur op z'n 19 graden. Nadat je handmatig de temperatuur op 20 had ingesteld zie je de ketel aanslaan en naar 20 graden regelen.

Je zou de draden tussen de Cv-ketel en de ketel interface eens los kunnen maken. Als het probleem door de ThermoSmart veroorzaakt wordt moeten de radiatoren nu koud worden. Laat de uiteinden van de twee draden elkaar niet raken, dan gaat de ketel aan om je woonkamer warm te maken en valt het experiment in duigen.

Ik gok dat de radiatoren warm blijven. In dat geval zou ik een installateur je CV-ketel na laten kijken. 

Mocht je deze discussie niet verder op dit forum willen voeren dan kan je natuurlijk een ticket aanmaken.

Beste Kodjo, Dank voor de tip. De installateur is geweest. Het was idd de driewegklep. Nu functioneert de ketel weer prima. Het koelt 's nachts weer af. Zie grafiek. Bedankt voor de hulp. Groet, Martijn
jpg
(101 KB)
Top!

We hebben ook een probleem:

Dit is te geek. Ik wil niet een sauna...

Ik zie dat je de temperatuur kalibratie hebt aangepast op de portal. Dat verklaart de sprong in de gemeten waarde vanochtend om 8:15.

Het is onduidelijk waarom je ketel 's nachts blijft branden. Ik vermoed dat dit niet aan de TS ligt. Je hebt je ketel aan/uit aangesloten. Als de TS de ketel aanstuurt zal de statusled op de TS rood knipperen. Op de ketel interface branden dan 2 lampjes: "Power" en "On/Off". Is dit 's nachts of andere onverwachte momenten het geval?

Ik vermoed dat je driewegklep stuk is. Je huis wordt dan warm doordat de ketel warm tapwater wil maken. De warmte gaat echter naar je CV in plaats van naar tapwater.

Je zou de tapwater bereiding eens uit kunnen schakelen op je CV-ketel. Als het dan kouder wordt in huis is het tijd om de CV-monteur te bellen.

Zoiets probleem heb ik ook....
png
(281 KB)

Beste Nancy,

Bij jouw lijkt mij niks aan de hand. Je huis koelt niet zo snel af maar de temp zakt wel degelijk. De grafiek geeft meer inzicht in je Cv-systeem en isolatie van je huis. Met je oude thermostaat had je dit inzicht niet.

Groet, Kodjo

Bedankt voor je reactie Kodjo, Wat ik alleen wel vreemd vind is dat ik over een ruimte van 75 m2 een verbruik heb van bijna 2 kuub per dag in een 1 persoons huishouden.

de temperatuur word constant rond de 21,5 graden gehouden. het koelt niet af 

Beste Paul,

Klopt het dat je regeling weer normaal functioneert? Zo niet: stuur dan even een mail naar support@thermosmart.nl, dan kunnen wij je gerichter helpen.

Vanmiddag de thermosmart advanced geïnstalleerd. Alles lijkt het te doen, maar nu blijft de ketel maar stoken. Ketel is intergas kompakt hr. Thermostaat staat ingesteld op 18.5. Kamertemperatuur is 22.5 inmiddels en loopt op.
Aanmelden of registreren om een reactie te posten