Nieuw onderwerp beginnen

Via Portal uitlezen CV ketel.

Is het te realiseren dat via de Portal de CV ketel wordt uitgelezen, ik bedoel dan dat er gecontroleerd kan worden op:

- Waterdruk

- Watertemperatuur (gevraagde temp en huidige temp)

- Tapwater temperatuur

Heel handig op status te controleren.

5 personen vinden dit idee leuk.

Beste Ton,

We hebben hier naar gekeken. Het blijkt dat maar een klein deel van de CV ketels deze informatie via OpenTherm verstuurd naar de thermostaat. Aan/uit ketels kunnen deze informatie al helemaal niet delen. Omdat de groep die we er een plezier mee kunnen doen erg klein is (een deel van de OT ketels) hebben we besloten om hier voorlopig geen invulling aan te geven. 

Beste Kodjo,

Hartelijk dank voor de zeer snelle reactie.

Kun je aangeven of hier in de toekomst nog invulling aan gegeven wordt en kun je tevens aangeven of mijn ketel "Vaillant Eco Tec plus" deze info wel verstuurd via OT ?

Beste Ton,

Helaas moet ik twee keer negatief antwoorden. Het tonen van de info zit niet in de planning en ik heb geen idee hoe het per specifieke ketel geregeld is. Voor OpenTherm hebben we experts in dienst die het wel weten. Zij komen met de informatie (dat weinig ketels dit ondersteunen) en ik vertrouw erop dat het zo is.

kijk eens op:

http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats

mooi overzicht welke ketel wat doet en geeft in het ot protocol

1 persoon vindt dit leuk
Technisch moet dit prima kunnen. Het is namelijk niet zo dat de ketel dit bepaald, maar de thermostaat. Als de thermostaat een verzoek doet voor bepaalde data (waterdruk, aanvoertemperatuur, retourtemperatuur) dan gaat de ketel kijken of hij dit kan aanleveren. Doet de thermostaat dit verzoek niet, dan zal de data hoogstwaarschijnlijk ook niet verzonden worden richting de thermostaat. Veel ketels bevatten deze informatie echter wel. Ik heb zelf een OTGW (OpenTherm gateway) uit bovenstaande link tussen mijn ketel (Agpo Econpact 225c) en de Thermosmart zitten. Ik lees de OTGW uit via het domoticapakket 'Domoticz'. Op die manier kan ik prima de aanvoer-, retourtemperatuur, waterdruk, tapwatertemperatuur e.d. uitlezen.
Omdat niet alle thermostaten deze data opvragen (als ze het bijv. door het kleine schermpje niet kunnen tonen, waarom dan opvragen?) is het bij de OTGW mogelijk om een aantal parameters in te stellen. Wanneer je dit doet zal de OTGW deze data opvragen en kun je het dus alsnog uitlezen, zelfs wanneer je thermostaat dit niet opvraagt.

Als de Thermosmart deze data opvraagt zullen de meeste ketels dit waarschijnlijk gewoon beantwoorden.

2 personen vinden dit leuk

Hallo, ik ben ook op zoek naar het kunnen uitlezen van ketelgegevens. Dit geeft een heleboel mogelijkheden extra bovenop de standaard functie van de ThermoSmart.

Gisteren een artikel tegengekomen dat het heeft over een zo laag mogelijk brander temperatuur om een zo hoog mogelijk rendement uit de ketel te halen. daarvoor heb je o.a. de brandertijd nodig.

Waarom is het slim om de watertemperatuur laag te houden bij CV-ketels

OT protocol specifications

Goed en overtuigend verhaal ThinkPad en ik denk dat je hier ook gelijk in hebt, laten we hopen dat de heren van Thermosmart hier iets mee doen. Het zou mooi zijn en een enorme vooruitgang als deze gegevens via de Portal uit te lezen zijn. Het is toch een uitdaging om de Portal op deze wijze steeds meer uit te breiden.

Het is wel de vraag wat relevant is om te tonen, de aanvoer- en retourtemperatuur wijzigen zo snel dat dit via de portal al gauw een vertekend beeld zal geven (je loopt achter de feiten aan). Hetzelfde voor de tapwatertemperatuur. Ook is het de vraag hoe interessant die gegevens zijn. Als je je CV aan het inregelen bent dan wil je de gegevens realtime hebben en kom je toch al bij iets van de OTGW uit.

De waterdruk zou ik wel interessant vinden en dan het liefste ook nog met de mogelijkheid om een melding in te stellen als dit onder de x.x Bar komt.

@Frank,(kan je helaas niet anders bereiken aks via dit forum)

Je schrijft: 

Ik heb zelf een OTGW (OpenTherm gateway) uit bovenstaande link tussen mijn ketel (Agpo Econpact 225c) en de Thermosmart zitten. Ik lees de OTGW uit via het domoticapakket 'Domoticz'.

Zit de OTGW tussen de ketel en de ' Easy Connect Adapter', andersom, of heb je die helemaal er tussenuit gelaten?

Benieuwd naar je apparatuur, aansluitschema, etc.

Wellicht een idee voor een eigen onderwerp hier. Zal de thermosmart mensen ook kunnen helpen bij eventuele storingen en ideeën.

CV waterdruk lijkt me wel een optie die voor iedereen interessant is.

Aanmelden of registreren om een reactie te posten