Nieuw onderwerp beginnen

Temperatuurschommelingen

Ik heb al geruime tijd problemen met mijn TS, deze kan de ingestelde waarde niet goed volgend waardoor er pieken ontstaan in de grafiek. Ik moet zeggen dat er al veel aandacht aan besteed is door aanpassen instellingen en updaten firmware. Het opwarmen in de ochtend gaat perfect maar dan ontstaan de pieken en dat voelt niet lekker. Als de TS gaat verwarmen schiet de temperatuur minimaal een graad door en vervolgens laat hij het weer afkoelen tot ruim een halve graad onder de ingestelde waarde. Dit betekent dat de woonkamer anderhalve graad moet afkoelen en dus de radiatoren koud worden, dit resulteert dan weer in een kil gevoel. Er is mij vanuit Thermosmart verteld dat dit komt omdat de CV ketel niet zo weinig warmte kan leveren om de kamer op temperatuur te houden, aangezien het nu net boven nul is en je best warmte nodig hebt gaat die theorie voor mij niet meer op. Ik twijfel inmiddels meer dan serieus om over te gaan stappen op de Nest 3e generatie in de hoop dat die het beter doet. Ik ontvang graag reacties van diegene die hier ook last van hebben.

Alvast dank.

ook bij mij zijn de temperatuurschommelingen erg groot.

Kan het misschien soft

image

warematig wat strakker ingesteld worden

Ik heb hetzelfde probleem. In het begin heb ik dit gemeld, waarna Thermosmart een aantal parameters heeft aangepast, met als resultaat dat het ding het alleen maar slechter deed. Ik heb toen de Thermosmart zelfs een tijdje verwijderd en mijn oude klokthermostaat teruggeplaatst.
Uiteindelijk heb ik de Thermosmart toch maar weer in dienst genomen omdat ik de functionaliteit miste, en ik laat nu mijn domoticasysteem de temperatuur in de gaten houden. Als die te hoog dreigt op te lopen wordt de Thermosmart uitgeschakeld tot wanneer de temperatuur weer tot een aanvaardbaar niveau gezakt is, en zo kan ik de overshoots toch een beetje binnen de perken houden. Echt ideaal kan je dat echter niet noemen.

Luc en Ton,

Ik heb ook een ticket aangemaakt en daar kreeg ik de volgende reactie op :

de temperatuur sprongen zoals je die aangeeft, worden veroorzaakt door de binnensensor van Netatmo. 

Deze sensor geeft een iets andere temperatuur dan de sensor van de ThermoSmart. 

Als de ThermoSmart langer dan 10 minuten geen update ontvangt van de Netatmosensor, wordt er overgeschakeld naar de eigen sensor.

Dit komt door de API van Netatmo en helaas kunnen we daar niets aan veranderen.

We kunnen je alleen het advies geven om de Netatmo binnensensor alleen voor uitzonderingen te gebruiken. 

Voor regulier gebruik is de eigen sensor van de ThermoSmart beter.

Met vriendelijke groet,

Anita

p.s. Luc, gebruik jij IFTTT om dit in te perken of iets anders, ben er wel in geïnteresseerd 

Ik gebruik Domoticz. Op de bijgevoegde grafiek kan je zien hoe de Thermosmart wordt uitgeschakeld telkens wanneer de temperatuur te hoog dreigt op te lopen. Het is verre van perfect, maar het is al een verbetering. Het is wel zielig dat de TS dit zelf niet onder controle kan houden.

Er scheelt echt iets aan het algoritme van de TS. Misschien werkt het goed met OpenTherm, maar met mijn on/off-ketel is het huilen met de pet op. Als ik mijn Domoticz-workaround niet gebruik zie ik hoe bij het verwarmen de TS de ketel blijft aansturen (knipperende rode LED) zelfs als de temperatuur al een halve graad boven het instelpunt is gekomen. Dan krijg je uiteraard een gigantische overshoot.

Hoi Francine en Luc,

Om bij de grafiek van Francine te beginnen, die van jou maakt het nog bonter als bij mij. Dat het bij jou ook niet goed gaat dat kunnen we allemaal wel zien. Ik begrijp alleen het antwoord van TS op jou ticket niet, zij zeggen dat dit komt door de binnen sensor van Netatmo. Ik heb hier ook een Netatmo set staan en als je die aan je thermosmart koppelt dan gaat de TS toch alleen maar de buitenunit van de Netatmo gebruiken om die temperatuur te gebruiken ?? Misschien dat jij hier voor mij een antwoord op weet.

En Luc, het probleem doet zich niet alleen bij een aan/uit ketel voor. Ik heb hier OpenTherm en ook hier kan de TS niet strak de ingestelde waarde volgen. Hij stookt de kamer op (Radiatoren worden bloedheet) en schiet dan door, vervolgens worden de radiatoren net niet koud en koelt de kamer weer af tot onder de ingestelde waarde....en zo verder waardoor je de pieken naar boven en naar beneden krijgt. Het vreemde is dat de nachtstand zeer perfect wordt gevolgd.....raar toch.

Ik moet zeggen dat Thermosmart veel geprobeerd heeft om het systeem goed werkend te krijgen maar dit lukt ze niet meer sinds de laatste firmware updates van de TS. Ik heb nog lang op een oude firmware gedraaid en die werkte echt perfect maar wordt niet meer ondersteunt....zeggen ze. Maar de nieuwe versies zijn verre van goed.....heel jammer te noemen.

Ton,

Je kan bij het aanmelden van de Netatmo weldegelijk de binnentemperatuur aanvinken.

Ik heb de netatmo gisteren geheel verwijderd en vandaag is de grafiek een stuk strakker

nu even afwachten als de temperatuur wat hoger is, of dan de grafiek ook goed blijft

Aanmelden of registreren om een reactie te posten