Nieuw onderwerp beginnen

Te warm

De temperatuur komt regelmatig fors boven de ingestelde waarde. Dat kan niet de bedoeling zijn.

image

Het groene lichtje van de ketelinterface brandt continue; ik meen mij te herinneren dat deze vroeger knipperde.

1 persoon heeft dit probleem

Zelfde probleem sinds gisteren. Temperatuur nu ook al 4x ver boven ingestelde waarde tot +9 graden!

Hier idem. Per 1 februari is de TS van slag en stookt door!

Ook opvallend: weliswaar woon ik in Duitsland, maar voorheen communiceerde het display van de TS gewoon in het Nederlands, Sinds Februari gebeurt dat  ineens ongevraagd in het Duits.

@ThermoSmart: graag spoedige herstelactie en op zijn minst enige tekst en uitleg achter dit verschijnsel. 

Ik heb het ook! standaard staat ie op 17 graden en de gemeten temperatuur is 20 of 20,5... Ketel blijft de hele dag en nacht branden

Ook vandaag weer is er sprake van overshoot (over de ingestelde temperatuur heen schieten), maar het is minder extreem dan een paar dagen geleden. Dat brengt me op de theorie dat de plotseling oplopende buitentemperatuur hier wel eens een aandeel in kan hebben. Drie, vier dagen geleden zaten we nog met middagtemperaturen tegen het vriespunt aan. Gistermiddag zaten we echter al ruim in de dubbele cijfers (11ºC). Dat verschil beïnvloedt natuurlijk het stookgedrag, omdat de keet sneller opwarmt en de warmteverliezen geringer zijn. Het zelflerende vermogen van de TS (dat zich berust op de resultaten van de schakelmomenten tijdens de laatste vijf dagen) kan die verandering niet bijbenen en zou eigenlijk 'geholpen' moeten worden door een correctiefactor die afhankelijk is van snelle temperatuursveranderingen. De komende dagen daalt de temperatuur weer, dus verwacht ik (als bovenstaande theorie inderdaad speelt) dat het verschijnsel gaat optreden dat de TS niet tijdig de ingestelde temperaturen zal gaan halen en mogelijk zelfs te vroeg zal afslaan, waardoor nog een extra 'aanvullende stookronde' nodig zal zijn om de ingestelde temperatuur te halen. Ik ben benieuwd...

Een verklaring waarom mijn TS nu ineens in de Duitse taal met mij communiceert, staat los van deze theorie. Welicht zoekt mijn TS nu naar een sinds kort in Dld beschikbare ThermoSmart-Server? Soit...

Na nu een kleine maand geklungel met een verre-van-smarte Thermosmart heb ik opnieuw een ticket ingediend. Mooi dat TS hun internationale ambities gaat invullen, van een nieuwe Firmware is voorzien en dat mijn Thermosmart nu ineens ongevraagd in de duitse taal met mij communiceert (wat overigens weer is op te lossen door de TS te laten denken dat hij aan een muur in Nederland hangt). Maar waar ik de TS juist voor heb aangeschaft, daar bakt hij sinds 1 februari helemaal niets meer van. Hoop geld voor betaald, met als bonus een soepel draaiende gasm€t€r als gevolg van een veel te warm gestookte woning. Ik ben langzaam klaar met TS&Co. Pomp wat mij betreft maar heel gauw de oude Firmware erin, zodat het ding weer werkt op een wijze die ik kon waarderen. Quality first, dan pas ambities!

Beste V,

Ik zal eens naar je ticket kijken. In principe moet de nieuwe firmware beter in staat zijn om de temperatuur te regelen dan de oude firmware. Aan/Uit ketels kunnen echter nog niet zelf de parameters van de regeling inleren (OpenTherm ketel dus wel). Het kan ook heel goed dat je installatie verandert is (radiatoren dicht of opendraaien bijvoorbeeld). 

Ik heb hier stevige kritiek geuit op de werking van de Thermosmart. Dan is het wel zo fair om hier ook vorderingen/verbeteringen die zich sindsdien hebben voorgedaan te vermelden. Want dat is wel het geval. In mijn installatie hebben zich geen veranderingen in welke vorm dan ook voorgedaan. Na inspanningen van Kodjo is het stookgedrag van mijn Thermosmart aanzienlijk verbeterd. Het is nog niet helemaal op het niveau van vóór 1 februari, maar het komt op wat onverklaarbare spikes na toch weer aardig in de buurt. Duidelijke progressie ;)

Thanks!

Ik moet V. Ravbar hier bijtreden. Op dit moment zijn de grootste uitschieters verdwenen en is het gemiddelde beeld redelijk zoals het hoort. Het grillige patroon moet er nog uit, maar we zijn op de goede weg.
Goed bezig!

Aanmelden of registreren om een reactie te posten